ایشان که اصل چکاوک هستند پرنده ای زیبا و خوش آواز از راسته گنجشک سانان . 

 

در لانه گنجشک یکی از اصول مهم گنجشکی این است که برای طراحی برنامه های گنجشک و فعالیت ها از خود کودکان و نوجوانان نظر پرسیده شود و همچنین بخشی از مسئولیت های کاری گنجشک را خود ایشان عهده دار باشند. از همان ابتدا گنجشک با اجرای این اصل پیش رفته است. 

در سال  ۱۳۹۹ که تعداد گنجشک های لانه افزایش پیدا کرد و برخی از گنجشک ها فقط می توانستند در برنامه های مجازی حضور داشته باشند و برخی نیز بیشتر انتخاب شان مشاهده کردن فعالیت های لانه بود ، تعدادی از گنجشک ها بودند که بر اساس زمان ها و علاقه مندی ها و احتمالا اولویت های شان امکان حضور بیشتری در برنامه های مختلف داشتند و همین امکان جیک جیک کردن بیشتری را فراهم می کرد. 

در نتیجه هیوا که راهبر برنامه های لانه گنجشک است از گنجشک هایی که فعالیت بیشتری داشتند تحت عنوان « چکاوک گنجشک » دعوت به همکاری کرد به این ترتیب که جلساتی داشته باشند و درباره برنامه های مختلف گنجشک گفتگو کنند که در پی آن نتایج به دست آمده با دیگر گنجشک ها به اشتراک گذاشته شود که درباره آن ها نظر بدهند. 

به این ترتیب هیوا در کنار چکاوک گنجشک ها که کودکان و نوجوانان بین ده سال تا هجده سال هستند یک اتاق فکر تشکیل داد.

اعضا چکاوک قرار شد مسئولیت ها و تعهداتی را نسبت به گروه داشته باشند. از جمله فعال بودن در فعالیت ها و قبول مسئولیت ها و ... و قرار شد هر کدام از چکاوک ها که بنابر دلیلی نتوانست در گروه فعالیت خود را حفظ کند از گروه خارج شود . 

همچنین چکاوک ها قرار گذاشتند که هر شش ماه با توجه به مشاهدات شان از دیگر گنجشک ها و فعالیت های شان ، در صورت امکان گنجشک دیگری را نیز به چکاوک دعوت کنند که البته قبل اش در گروه درباره اش لازم است گفتگو صورت گیرد. 

 

بدین ترتیب اولین دوره چکاوک گنجشک ها در پاییز ۱۳۹۹ شکل گرفت و اکنون که این متن نوشته می شود پنجمین دوره آن نیز در پاییز ۱۴۰۱ شکل گرفته  است. 

 

در انتها نیز از همه دعوت می شود به آواز چکاوک گوش بسپارید.