در نشست این بار باغبان که در محل باغ کتاب تهران برگزار شد ، به بحث و گفتگو درباره کتاب « درخت دروغ » پرداختیم.

 

عنوان کتاب : درخت دروغ

 

باغبان های حاضر در نشست :

هیوا علیزاده، اکرم صادقی، شیوا شکوهی ، رضوان بیرجندی، علی محسنی

 

تاریخ برگزاری نشست : پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱

محل برگزاری نشست : باغ کتاب تهران

زمان : ساعت ۱۶ تا ۱۸

 

نگاهی به آنچه در نشست گذشت :

گفتگو را با گفتن یک خلاصه مشارکتی از کتاب پیش بردیم . اینکه یک نفر تعریف ماجرا را شروع کرد و نفر بعدی ادامه داد و ...

در جریان گفتن خلاصه کتاب نمی توانستیم از هیجانات و احساساتی که ماجراهای کتاب برای مان به ارمغان آورده بود بگذریم و آن ها را بیان می کردیم و شنیدن نظرات دیگر گنجشک های باعبان درباره آن صحنه از کتاب و احساساتی که برای شان ایجاد شده بود هیجان انگیز بود .

سپس به بیان برداشت های کلی مان از کتاب پرداختیم که گویی دوستانی که کتاب را مطالعه کرده بودند با آن ارتباط برقرار کرده بودند و می توان چند مورد از دستاوردهای این نشست را درباره این کتاب از نگاه باغبان ها به این ترتیب جمع بندی کرد :

- کتاب گویی سه محور کلی را می پرداخت :

۱- جایگاه زن در یک دوره تاریخی و نگاه جامعه به آن

۲- ارتباط بین آدم ها بالاخص یک دختر و پدر 

۳- مفهوم و جایگاه دروغ

 

- کتاب تعلیق جالب توجهی داشت و ماجراجویانه بودن آن خواننده را با خود همراه می کرد

 

- خواندن ۱۰۰ صفحه اول کتاب اصطکاک داشت ولی بعد از آن که مساله ها و ماجراها شفاف می شوند و به عنوان خواننده به دنبال سرنخ می گردی به روانی خواندن اش پی می رود

 

- هوشمندی نویسنده در انتخاب پیرنگ داستان جالب بود

- داستان به گونه ای بود که با اینکه در یک برهه خاصی از تاریخ در حدود سال ۱۸۶۰ در انگلستان در حال وقوع است ، ولی مضامین موجود در آن فرامرزی و فرازمانی بود و باغبان ها با آن ارتباط به روزی گرفته بودند

- نگاهی نویسنده به نوجوان به عنوان یک فرد سنت شکن و کسی که می خواهد به دنبال آرزوهایش باشد هر چند دست نیافتنی ! یکی از مضامین قابل توجه کتاب است.

- نشان دادن نوجوان به عنوان یک فردی که به دنبال حل مساله است و بروز شجاعت در راهی که برای خود انتخاب کرده است ، فضای شورانگیزی در کتاب ایجاد کرده است . 

 

- از دستاوردهای خواندن این کتاب برای باغبان ها این بود که خود کتاب را خودشان دوباره بخوانند ! و همچنین از نویسنده این کتاب ، کتاب دیگری خوانده شود.

 

 

باغبان گنجشک ها این کتاب را به نوجوانان و بزرگسالانی که دغدغه شناخت و ارتباط با نوجوان را دارند ، حتی اگر این نوجوان نه در بیرون از خودشان بلکه بخشی از وجود خودشان باشد که درون شان زیست می کند ، پیشنهاد می کنند.