نگاهی بر ژانر ها:

نقش افرینی (آر پی جی)

 

بیشتر بازی های کامپیوتری از تلفیق چند ژانر ساخته شدند. امروز درباره یکی از محبوب ترین این ژانر ها یعنی ژانر نقش افرینی صحبت خواهم کرد.

 

معنی و سرچشمه:

این سبک از بازی به RPG(role playing games) معروف است. این سبک از بازی ها  برگرفته از بازی تخته ای D&D هست. اقای دیو ارنسون و گری گیگاکس طوری این بازی رو طراحی کردند که با گذر زمان با تصمیمات شما باعث تغییر شخصیت و صفت های شخصیت شما بشود. بعد از کسب شهرتی که در کشور سازنده بدست آورد؛ این سبک بازی وارد صنعت بازی سازی شد. اگر بخواهیم این ژانر رو در یک جمله تعریف کنیم می توان گفت: ژانری از بازی که با پیشرفت در مراحل اصلی و فرعی (مراحل اصلی شامل کار ها و ماموریت‌هایی است که برای تمام کردن لازم است هستند و مراحل فرعی ماموریت های معمولا کوتاه هستند که هدف اصلی آنها بزرگتر کردن دنیای بازی است) شما xp (تجربه) کسب می کنید واین باعث بدست اوردن  صفات و مهارت هایی می‌شود که به شما کمک می کنند در بازی پیروزشوید.

 

 

عکسی از بازی تخته ای  D&D

 

تاریخچه:

برای بهتر درک کردن تاریخچه این بازی ها ما این سبک رو به دو دسته تقسیم می کنیم:

RPG western: این بازی ها در امریکای شمالی و یا در اروپا ساخته شدند.

JRPG: ساخته شده در کشور یا شرکت های ژاپنی. این سبک یکی از پر طرفدارترین سبک های صنعت بازی است.

می توان گفت که این دو شاخه تفاوت های زیادی در فضای بازی دارند و شباهت های زیادی در مکانیک های بازی یا به اصطلاح Gameplay دارند. 

در اوایل این بازی ها ترکیبی از ژانر  roguelikes و نقش آفرینی بودند. در ان زمان تقریبا همه‌ی این بازی‌ها داستانی فانتزی داشتند و در مورد کشتن موجوداتی افسانه ای مانند اژدها و جمع کردن غنیمت های مختلف و xp بود.

بعد ها فرنچایز ها (سری هایی مثل S.T.A.L.K.E.R و یا fallout  (دو بازی با داستانی درمورد جهانی بعد از اخرالزمان) مسیراین سبک را تغییر دادند. در دهه اخیر محبوبیت JRPG ها بشدت زیاد شده است. بازی‌های مثل: پرسونا، یاکوزا، دیمون سولز و ..... شاهکار های در این ژانر بودند. در سال های اخیر شرکت های اروپای بازی های مستقل نقش افرینی را تا حدی معروف کردند.

 

بازی هایی در این ژانر:

بازی های فانتزی:

سری الدر اسکرولز، سری ویچر، سری دیابلو، سری زلدا.

بازی های JRPG:

سری پرسونا، سری دارک سولز، الدن رینگ،سری یاکوزا، سری فاینال فَنتِزی

بازی های علمی تخیلی / مستقل:

دیسکو الایزیوم، سری استاکر، سری فالوت، استارفیلد، استاردو ولی، هیدیز، ویرد وست.