امروزه صنعت گیمینگ میلیاردها دلار سود دارد. سوالی که در این جا پیش می‌آید این است که آیا این صنعت همیشه اینقدر مورد استقبال و سودآور بوده؟

شروع عصر بازی سازی روی کامپیوتر:

در سال 1962 میلادی، در ماساچوست آقای استیو راسل بعد از 200 ساعت کار توانست یکی از اولین بازی های ویدیوی به نام اسپیس وار را بسازد (این بازی اولین از نوع خود بود که روی چند کامپیوتر نصب می‌شد). ولی قابل ذکر است که در سال های قبل دو بازی تنیس و پینگ پنگ ساخته شده بود و در کتابخانه‌ی ملی بروکلین قرار داده شد.

 

 

تصویری از بازی اسپیس وار

 

طلوع عصر کنسول های خانگی:

سال 1967 یک تیم دولوپر (Developer) با رهبری رالف باِر قدم بزرگی در عرصه گیم برداشته‌اند و اولین کنسول خانگی را ساختند و اسم ان را اودیسه گذاشتند؛ با حمایت مالی شرکت ماگناوکس (Magnavox) در سال 1972 این کنسول با 28 بازی به بازار آمد. ولی متأسفانه طولی نکشید تا ساخت این کنسول متوقف شود و به تاریخ بپیوندد.یکی از بازی های کنسول اودیسه پایه ساخت اولین کنسول آرکید به نام «پنگ» اولین ساخته آتاری بود. 3 سال بعد آتاری اولین کنسول خانگی‌اش را عرضه می‌کند و بر خلاف ادیسه موفقیت آمیز بود. در سال های بعد با شکایت شرکت ماگناوکس از آتاری، حدود 100 میلیون از آتاری غرامت گرفتند تا حق کپی رایت را به آنها بدهند.

 

تصویر رالف باِر پدر بازی های ویدیوئی

از نصل 2 تا نسل 5 :

در 1977 کنسول آتاری 2600 با رنگ و جویستیک (Joystick) عرضه شد و نسل دوم کنسول ها آغاز یافت.

تا سال 1983 این صنعت کمی کم سر و صدا‌ تر شد و فقط چند اتفاق تغییر چشمگیری در این صنعت داشتند:

  • عرضه بازی اسپیس اینویدرز در سال 1978
  • ساخت اولین شرکت سوم شخص (شرکتی که فقط بازی می سازد و دستگاه بازی عرضه نمی‌کند). یعنی اکتیویژن در سال 1979
  • ساخت بازی معروف دانکی کنگ که باعث معرفی یکی از محبوب ترین شخیت های تاریخ، ماریو شد
  • ساخته شدن بازی محبوب شبیه‌ساز پرواز (Flight simulator) مایکروسافت

رکود بزرگ:

در سال 1983 صنعت گیم تاریک ترین روز های خود را می‌دید. دلیل این رکود هم ساخته شدن بازی های با کیفیت پایین بود. این رکود چند سال ادامه پیدا کرد و باعث ورشکسته شدن چند شرکت بزرگ شد.در زمانی که انگار دیگر امیدی وجود نداشت فرشته نجاتی یا بهتر بگم سامورایی نجاتی از ژاپن ظهور کرد .در سال 1985 شرکت ژاپنی فامیکم یا نینتندو با کنسولی 8 بیتی، رنگی و با بهبود کیفیت صدا به امریکا آمد.

نینتندو چندتا از مهمترین فرنچایز های بازی مثل زلدا و یا ماریو را پایه گذاری کرد.کم کم نینتندو بازی های شرکت های سوم شخصی مثل مگامن کپکام (Megaman capcom) و یا فاینال فنتزی اسکور (Final fantasy score) به کتابخانه بازی های خود اضافه کرد.

در سال 1989 با عرضه شدن گیم بوی (Game Boy) باعث محبوب شدن دوباره کنسول های دستی شد و معمولا هر کس که با این کنسول بازی می‌کرد یک نسخه از بازی تتریس (Tetris) داشت. در سال های متوالی پس از آن جانشین های گیم بوی اصلی موفق بودند.

 

آغاز جنگی سود آور:

تقابل و تنش باعث جذاب شدن مثال می شود؛ مانند قرمز و آبی در فوتبال و یا تاریکی و روشنایی در داستان های حماسی. برای صنعت گیم این اتفاق وقتی افتاد که شرکت سگا کنسول جنسیس را با بازی سونیک عرضه کرد. کمی بعد نینتندو جواب سگا را با کنسول 16 بیتی داد و اینگونه بود که جنگ بزرگ و پرسودی شروع شد. شاید با خود فکر کنید این تقابل و دشمنی چه سودی دارد؟

جواب این است که تقابل باعث شد هر دو سمت مجبور شوند تلاش بیشتری بکنند  تا بازی ها را با کیفیت بالاتری عرضه کنند.

 

 

نسل پنجم، به دنیای سه بعدی خوش امدید:

 

سال 1995 سگا سیستم ساترن (Saturn یا زحل) را عرضه کرد که با  CD کار می کرد. پنج ماه بعد سونی قدم اولش را در این صنعت گذاشت و پلی استیشن را عرضه کرد که 100 دلار از ساترن ارزان تر بود. نینتندو هم کم نیاورد و نینتندو 64 را عرضه کرد. ولی این قسمت داستان ما با کمال تعجب با سود سونی تمام شد. استودیو های سوم شخص سونی بازی های کاملی  ساختند که مخصوص اولین کنسول سونی بود و این دلیل شروع خوب پلی استیشن بود. این اتفاق در نسل ششم هم افتاد و پلی استیشن 2 بر بازار حکم فرمانی می‌کرد. سگا (Saga) هم در سال 2001 کار روی کنسول را کنار گذاشت و به کمپانی سوم شخص تبدیل شد.

گیمینگ مدرن با شروع حکم فرما جدید:

در دو سال 2005 و 2006 کنسول wii و ps3 و یکی از کامل ترین کنسول ها یعنی xbox 360  مایکروسافت عصر جدیدی را شروع کردند.عصری برای بازی های آنلاین. هر سه کنسول موفق ظاهر شدند.

نسل 8 شامل ps4  و بعضی از بهترین عناوین بازی های تاریخ مانند The Last of us،Spider man  و یا God of war 4 عرضه شد. و کنسول xbox one  که از کنسول قبلی کم سر و صدا تر بود هم در سال 2013 منتشر شد.

و می رسیم به همین لحظه یعنی شروع نسل 9 ام که تا الان سونی و مایکروسافت دو کنسول قابل قبول را منتشر کردند و نینتندو هم نینتندو لایت که نسخه تقویت شده نینتندو سوییچ است را منتشر کرده.

و این تاریخ پر فراز و نشیب دنیای صنعت گیم بود.